dinsdag 14 mei 2013

# Ding 12 Microblogging met Twitter


Het fenomeen intrigeert mij al een tijdlang. Ik ben het stadium : laat je oordeel niet te veel door de vooroordelen bepalen al wel voorbij, maar vind het nog steeds verbazend hoe sommige mensen het twitteren als tweede natuur ingebouwd lijken te hebben! Ik volgde al een paar bekende mensen zoals Sylvia Witteman, Wim de Bie, Nico Dijkshoorn, maar kwam er nu pas achter hoeveel mensen en bedrijven op Twitter te vinden zijn. Zelfs bakker Spanjer op Terschelling prijst zijn Oerolbrood aan via twitter.
De juiste toon, niet te populair, niet te formeel, niet te lang, niet te vaak, maar vooral ook niet te weinig. Laatste tweet van onze bibliotheek....
Ik heb een aantal vrienden en collega's met een twitteraccount gevonden. Opmerkelijk dat velen er toch na een tijdje de brui aan geven. Ik heb een aantal grote bibliotheken vergeleken, OBA, Rotterdam, Den Haag. Waarbij opvalt dat de OBA wel heel actief is. In ieder geval elke dag meerdere tweets, tot wel veertien op 6 mei. Conclusie: Ik zal zelf niet snel gaan twitteren, vind het heel leuk om anderen te volgen en zie het voor de bibliotheek als een goede manier van informatieverstrekking.

2 opmerkingen:

  1. Zie je ook iets in een collectie twitter?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou, gevoelsmatig..nee. Ik zie de meerwaarde van Twitter meer t.b.v. de promotie van onze activiteiten. Zo nu en dan een collectie item op Facebook is leuk, maar ook weer niet te veel. Soms zie je op Facebook van collega bibliotheken meerdere boekentips na elkaar voorbijkomen. Niet doen!

    BeantwoordenVerwijderen