dinsdag 28 mei 2013

# Ding 16 Content Curration

Ik citeer even uit de losse pols: De bibliotheek als gids, duider en ontsluiter van informatie. Bibliothecarissen beschikken over onderscheidingsvermogen en hebben de kennis, de aandacht en de ervaring om informatie te selecteren, te duiden en er zinvolle verbanden in aan te brengen zodat het begrijpelijker wordt voor mensen.
Tja, alleen jammer dat er geen bibliothecarissen meer zijn, of bijna niet meer zijn en ook niet meer worden opgeleid...denk ik dan.
Klinkt misschien een beetje negatief, want ik heb met plezier de items van dit onderwerp gelezen. In de beginjaren van internet werd er maar lukraak informatie de wereld ingesmeten. Zoveel dat je door de bomen het bos niet meer zag.  Prachtig al die initiatieven die daar een ordening in aanbrengen!
Scoop-it., bijvoorbeeld. Al je relevante info over een onderwerp zomaar op een presenteerblaadje krijgen aangereikt.
Ja ik ben een bibliothecaris blijkt maar weer. Ik heb me op een dagelijkse paper.li geabonneerd. Benieuwd of het een blijvertje is.
Met Storify ook een beetje gespeeld. Ik heb het idee dat er meer in zit dan ik nu gevonden heb. Met brede trefwoorden als Bibliotheken en Collectie kwam er te veel informatie. Met Colletievorming kreeg stories.
Conclusie van het ding: Het idee dat je kunt sturen in de informatiebrij die tot je komt spreekt me aan. Voor wat betreft de bibliotheek: Voor het lezen van vakliteratuur prima; introduceren in bibliotheek Waterland zie ik nog niet zo.



1 opmerking:

  1. Hier spreekt uw vervangende coach!
    Inderdaad zijn het blijvertjes en zal ik als consument al die dingen ook bijhouden....
    Misschien van heel specifieke onderwerpen als ik daarin geïnteresseerd zou zijn. Maar die heb ik niet. Maar misschien wel de nieuwsbrief van de bibliotheek vervangen door een Scoop-it uitgave?!

    BeantwoordenVerwijderen