zaterdag 8 juni 2013

# Ding 22 Inhoudelijke reflectie

Bijna aan de meet. Heel veel geleerd met steeds in het achterhoofd de vraag: Wat kunnen wij er mee in de organisatie. Niet te lang wachten inderdaad, het ligt nu nog vers in het geheugen. Ik zou het woord verbinden willen gebruiken als uitgangspunt voor mijn top 3. Social media gebruiken om mensen aan ons te binden, de klant aan de balie aan ons binden en iedereen die geinteresseerd is in zijn woonomgeving aan ons binden. 1. Plan inzet social media. Zoals ik in mijn vorige blog ook al schreef: Met het plan van de Kopgroep bibliotheken over inzet van sociale media voor ogen moeten wij toch ook een strategie kunnen maken en daar vanuit gaan werken. Welke social media zetten we in en met welk doel. Wie willen we waarmee bereiken. Informatie-overload is funest, daardoor haken mensen af. Dat moeten we voorkomen. Tijdsinvestering is ook een factor. Twitteren kost minder tijd dan een blog onderhouden. Maar, het zou zomaar kunnen dat we onze trouwste en grootste groep klanten,de vrouwen tussen de 40 en 60 meer aan ons binden met een blog dan met twitter. In ons plan moeten we ook keuzes maken. Welke informatie verspreiden we nog op papier en wat gaat alleen nog digitaal de deur uit. Foldertjes versus facebook. 2. Bibliotheekcatalogi worden steeds geavanceerder en meer en meer geïntegreerd in sociale media. Er is zo'n schat aan informatie beschikbaar, waar onze klanten vaak (nog) geen weet van hebben, maar waar wij zomaar bij kunnen! Waar we goud mee in handen hebben en wat ook nog in alle vestigingen beschikbaar is. We hebben er even aan kunnen snuffelen in ding 19, maar zou het niet een idee zijn om hier regelmatiger aandacht aan te besteden in een cursus of workshop? 3. In samenwerking met onze buur het archief, het Purmerends museum en de historische verenging Biebmaps aanbieden. Hier zit ongetwijfeld een behoorlijk kostenplaatje aan, maar misschien kan Crowdfunding hier uitkomst bieden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten