vrijdag 7 juni 2013

# Ding 21 Bibliotheek en sociale media in de praktijk

Dit was een leuk ding. Gelukkig wordt er inmiddels landelijk goed ingezet op social media. Dat is goed! De door Social Embassy voor bibliotheek.nl ontwikkelde sociale media-strategie gaf mij wel een goed inzicht. Vooral het deel Waar kan de bibliotheek het over hebben . De basisdienstverlening, het product- en dienstaanbod, de beleving en maatschappelijke en culturele thema's zijn de vier contentgebieden waar je als bibliotheek mee moet varieren op je Facebookpagina, je Twiteraccount of je blog. Kopgroepbibliotheken doen dit goed op Facebook en Twitter. En wat goed dat zij hun plan met ons delen op de 23dingen site! Heel leerzaam ook. Theek 5 heeft er voor gekozen om naast een "gewone" facebookpagina, een boekentippagina te onderhouden. Wat blijkt, de boekentips hebben 234 likes, de bibliotheekpagina 124. Pleit dit voor meer boekentips op facebook? Maar, als je op de pagina belooft wekelijks enkele tips te plaatsen dan moet je dat eigenlijk ook waarmaken. Dat brengt me op het volgende: De schrik slaat mij soms om het hart. Ik vraag me stiekem wel eens af waar al die bibliotheken de menskracht en tijd vandaan halen. Er moet immers met minder mensen steeds meer gebeuren in onze sector. Heel veel affiniteit, kunnen mulitasken en een digiteam bestaande uit minstens vijf personen lijken me voorwaarden om echt goed op het social mediaterrein te kunnen opereren. En er komt ook wel eens een stukje hobbyisme aan te pas denk ik als ik naar de, overigens leuke, twitterquest Wolmoord in Veenendaal kijk. Biebmaps is een mooi initiatief. Ik heb de biebmaps van Hoorn bekeken. Naast informatie afkomstig van de bibliotheek, het archief, het museum, de vereniging Oud Hoorn, is er de mogelijkheid voor "gewone" mensen om hun verhalen en foto's te plaatsen. Het lijkt me nog wel een goed bewaard geheim. Op de site van bibliotheek Hoorn kwam ik er weinig over aan de weet. Zelfs niet onder de link naar het Historisch informatiepunt. Gaan leners bij een zuil in een bibliotheek aanvullende informatie zoeken bij hun geleende items? Ik weet het niet en vraag me af of de Socialmediacaster toekomst heeft. Samenvattend: We zijn op de goede weg in den lande. Er zijn genoeg voorbeelden van bibliotheken die het heel goed doen. Soms "gewoon maar begonnen" en soms pas naar aanleiding van een gedegen plan gestart. Het besef dat we niet meer zonder social media kunnen is inmiddels doorgedrongen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten